Speciale uitgave Wmo Binnen de werkzaamheden van Voorall neemt de Wmo een belangrijke plaats in. Samen met vrijwilligers en samenwerkingspartners volgen we de ontwikkelingen op de voet. We monitoren beleidskeuzes. We luisteren naar de signalen van ervaringsdeskundigen en deze informatie gebruiken we in onze adviezen naar de gemeente. We zien hoe de gemeente zoekt naar eenvoudige werkwijzen zodat bewoners van Den Haag makkelijk de toegang tot de Wmo weten te vinden. Met betrokkenheid en enthousiasme praten we mee met beleidsmedewerkers van de gemeente, via de Cliëntenraad of tijdens speciaal georganiseerde bijeenkomsten. Er gebeurt veel in Den Haag en dus verandert er veel, ook in de Wmo. Daarom is het tijd om speciale aandacht te geven aan die veranderingen en vernieuwingen van het afgelopen jaar. Deze Wmo-special is geschreven door Ieke de Leeuw, beleidsmedewerker Wmo bij Voorall, in samenwerking met Edward de Bruin van het Platform VG Haaglanden.
Hulp nodig bij een Wmo-aanvraag? Voorall biedt ondersteuning Kunt u uw huis niet meer schoonhouden omdat u slecht ter been bent? Wilt u een Persoonsgebonden Budget (PGB) aanvragen, zodat u zelf zorg kunt inkopen? Zit u veel thuis en hebt u behoefte aan contact? Heeft u hulp nodig, maar weet u niet hoe u dit aanvraagt of welke mogelijkheden er zijn? Als u zich herkent in bovenstaande vragen, heeft u mogelijk recht op zorg of begeleiding.
Bij Voorall hebben we nu vrijwillige cliëntondersteuners die u de weg naar de juiste hulp wijzen. Cliëntondersteuning is gratis en onafhankelijk.
De Voorall vrijwillige onafhankelijke cliëntondersteuner in de praktijk De heer Bron heeft inmiddels twee keer de hulp ingeroepen van onze onafhankelijke cliëntondersteuners. Voor de aanvraag van een PGB bij zijn zorgverzekeraar en bij het indienen van een klacht bij de hulpmiddelen verstrekker. De heer Bron: ‘Bij de PGB-aanvraag moest ik op veel vragen een antwoord geven en dat vond ik best lastig. Door er samen met de onafhankelijke cliëntondersteuner over te praten kwamen we eruit.’ De heer Bron was al langere tijd bezig om zijn elektrische rolstoel beter aangepast te krijgen en dat verliep niet naar wens. ‘Ik praat makkelijk en ben gewend om even de telefoon te pakken om de zaken te regelen. Ik liep er tegen aan dat mijn wensen en klachten door de telefoon niet goed doorkwamen bij het bedrijf. Van de cliëntondersteuner kreeg ik de tip om het formele klachtenformulier van het bedrijf in te vullen. Dan staat het op papier en de klachtprocedure moet afgehandeld worden, dat heeft meer kracht dan over de telefoon het proberen te regelen. Naar aanleiding van de klacht ben ik snel geholpen door het bedrijf.’
De heer Bron heeft nog een tip: ‘De belastingtelefoon heeft ook een goede ondersteuning voor de PGB-afdrachten. Je ontvangt het brutobedrag voor je zorgverlener, de belastingtelefoon helpt je met het berekenen hoeveel belasting hierover betaald moet worden.’
Aanmeldformulier Wmo sterk verbeterd Het digitale formulier vroeger… Wie vroeger, en dan hebben we het over ongeveer 2015, de gemeente benaderde met een hulpvraag voor de Wmo, stuitte meteen op een stevige hindernis: het digitale inschrijfformulier.
Dat formulier bestond uit zo’n 80 vragen zodat mensen de indruk kregen dat hen ongeveer het hemd van het lijf werd gevraagd. En dan werden de vragen ook nog vaak als onnodig ervaren, want waarom zou je vragen moeten beantwoorden over je mobiliteit buitenshuis als je alleen maar hulp in de huishouding wilt hebben?
Second opinion bij twijfel Wmo-advies Voor een goede toegang tot de Wmo is het voor iedereen belangrijk dat de behoefte aan ondersteuning zo goed mogelijk wordt vastgesteld. Dit is belangrijk voor diegene die een zorgbehoefte heeft, maar ook voor de zorgaanbieder, die voldoende tijd nodig heeft om de ondersteuning te kunnen leveren.
Bij het vaststellen van de behoefte aan zorg zijn meerdere partijen betrokken die verschillende rollen hebben: de zorgvrager, de mantelzorger, de zorgprofessional en de gemeente. Zij willen allemaal zo goed mogelijk vaststellen welke behoefte aan ondersteuning er nodig is en hoeveel tijd hiervoor ingezet moet worden.
Persoonsgebonden budget, wat kan je hiermee doen? Als u aanklopt bij de gemeente voor ondersteuning dan hebt u de keuze tussen het ontvangen van zorg in natura (ZIN) of een PGB, persoonsgebonden budget.
Met het PGB huurt u zelf zorgverleners in en maakt u afspraken over de zorg die zij u geven, op uw tijd, op uw plaats, op uw manier. Dit is wat algemeen bekend is over het PGB.
Maar weet u ook dat het PGB uit de wetten Wet langdurige zorg (Wlz) of Zorgverzekeringswet verkregen kan worden? En dat het daarnaast mogelijk is via uw gemeente met een PGB hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen in te kopen. Dit zijn éénmalige voorzieningen. U kunt er dus voor kiezen deze zogenoemde éénmalige voorziening met een PGB aan te schaffen. Onder een éénmalige voorzieningen wordt bijvoorbeeld verstaan: - een voorziening zoals een buggy, een (kinder)rolstoel, elektrische rolstoel, sportrolstoel, rolstoelaanpassing, een aangepaste fiets of een scootmobiel - een vergoeding voor vervoerskosten
Kijk voor meer informatie over het PGB op: https://www.pgb.nl/
Zorgcoöperaties: doe-het-zelf in de wijk Het komt steeds vaker voor dat burgers de lokale zorg en ondersteuning zelf regelen. Ze kunnen ervoor kiezen om dat te doen in de vorm van een zorgcoöperatie: een lokaal netwerk van burgers die zich inzetten voor de wijk en die bijvoorbeeld een maaltijdservice of een bezorgdienst opzetten. Bij het opzetten van een coöperatie biedt de gemeente vaak ondersteuning. Dat kan dan gaan om begeleiding bij het uitwerken van de plannen, ondersteunen bij het maken van een begroting en het geven van allerhande adviezen. In de Den Haag is dat niet anders. We stellen ‘Aishel’, zorgcoöperatie in Escamp, aan u voor.
Veelgestelde vragen op de website Wilt u meer weten over de Wmo in Den Haag neem dan eens een kijkje op de website van Voorall onder ’Zorg en ondersteuning’. Hier vindt u ook de rubriek ‘Veelgestelde vragen’.
|