Collage 20251001 145236 1
Op donderdag 18 september 2025 bracht Voorall met een zestal ervaringsdeskundigen een bezoek aan Restaurant Classique, het luxe-restaurant van ROC Mondriaan aan de Koningin Marialaan in Den Haag. Hier werden we ontvangen door de horecaondernemers van de toekomst: studenten van de Haagse mbo-opleiding Horeca en Facilitaire dienstverlening. Ons doel was deze toekomstige horecamedewerkers kennis te laten maken met de do’s & dont’s in de dienstverlening aan mensen met een beperking. We troffen het: we zijn heel hartelijk ontvangen voor de lunch die werd verzorgd tijdens de allereerste praktijkles van de eerstejaarsstudenten.

In ons gezelschap waren mensen met een fysieke, auditieve en/of visuele beperking. De stoep voor het gebouw was niet heel goed toegankelijk vanwege de vele scooters die daar te ruim geparkeerd stonden. Hier zou meer ruimte gecreëerd kunnen worden.

Bij binnenkomst verzocht één van de ervaringsdeskundigen of zij haar handbike kon opladen. Dit was geen enkel probleem, bij de entree was een beschikbaar stopcontact dat we hiervoor mochten gebruiken. Met een beetje hulp van mede ervaringsdeskundigen -er was wat weinig plaats om te manoeuvreren met de rolstoel in de entreehal om het stopcontact te bereiken- kon de handbike worden opgeladen.

In het restaurant zelf was voldoende bewegingsruimte. Het was een sfeervolle, mooi ingerichte, gelijkvloerse zaal en we werden vriendelijk begeleid naar onze tafel. De glazen wand achter onze plaats bood uitzicht op de keuken. Hier konden we een blik werpen op hoe het heerlijke eten voor ons bereid werd.

Zoals vaak het geval is in horecagelegenheden was de ruimte qua akoestiek uitdagend voor degenen met een auditieve beperking. De vele omgevingsgeluiden maakten het lastiger te communiceren. Wanneer we niet verstonden wat werd gevraagd of gezegd, herhaalden de studenten zichzelf geduldig.

Eén van onze ervaringsdeskundigen met een visuele beperking vroeg aan de begeleidend docent op welke manier zij doorgaans kenbaar maken wat op het menu staat aan mensen die blind of slechtziend zijn. Hierop las de docent de menukaart voor. Een andere aanwezige gaf er de voorkeur aan de Seeing AI app (Seeing AI - Apps op Google Play) te gebruiken, waarbij je een foto van de kaart neemt en de tekst vervolgens wordt voorgelezen.

Er was een MIVA toilet aanwezig op dezelfde verdieping in het pand, dat was heel erg prettig. De toegang tot de gang waarachter alle toiletruimtes zich bevonden, was voorzien van een deur met dranger. Deze stond helaas te zwaar afgesteld. Een lichtere afstelling (tot maximaal 20/30 newton) zou de toegankelijkheid verbeteren.

We hebben heerlijk gegeten en waren tevreden met de vriendelijke en servicegerichte ontvangst en bejegening door de studenten en de begeleidend docent. Na afloop van de lunch hebben we ter plekke een tiplijst aan de studenten overhandigd met tips voor de communicatie met mensen met diverse beperkingen, zodat zij hier in hun verdere loopbaan hun voordeel mee kunnen doen.

Tevens hebben we onze ervaringen en aanbevelingen aangaande de scooters en de dranger na afloop gedeeld met de directie, die onze feedback over de toegankelijkheid zeer serieus namen. De aanbevelingen zijn doorgestuurd naar het hoofd Facilitair, die ze zal meenemen en waar mogelijk tot verbetering zal overgaan.

We kijken terug op een geslaagde middag!

 

 

Contact

Van Diemenstraat 196
2518 VH Den Haag
070 365 52 88
info@voorall.nl

 

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor
<b>Meld je aan voor</b>
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Meld je aan
Ongeldige invoer